Wednesday 6 April 2016

ucapan terakhir

Assalammualaikum dan selamat pagi semua
Hari ni nak cerita pasal ucapan terakhir semasa hari terakhir di opis lama iaitu opis yang pertama melapor diri masa mula2 kerja dengan kerajaan pada 10.11.2008
Ucapan dibuat masa hari perpisahan pada 20-4-2012 hari jumaat yang penuh barokah
Aku simpan lagi kertas ucapan terakhir tu.....
Ada jamuan makan jamuan perpisahan untuk aku....
Aku dah kerja di PPD selama 3 tahun 9 bulan....
Banyak kenangan indah dan suram di opisku.....
Ucapanku pada hari itu :
      "terima kasih buat majlis untuk saya.selamat hari jadi buat cikfadilah yg ke 25tahun..hari ni hari terakhir saya di PPD jatuh pada hari jadi org yg saya sayang, yg saya anggap seperti adik, kawan baik dan bos saya yg baik...hari ni tak boleh dilupakan sampai bila2....
        first sekali sy minta maaf di atas apa yg saya hendak katakan pada hari ini.sy tak boleh simpan di dalam hati keranan sy ade penyakit.maka sy kene luahkan apa yg terbuku di dalam hati saya selama ini. saya minta maaf lagi sekali sekiranya saya bercakap lama dan akan menyinggung perasaan beberapa orang....
        Hari pertama saya melapor diri di putrajaya selama 3 hari, masa tu tak dapat tempat lagi.mulanya saya mohon di putrajaya, tapi ibubapa saya nak saya kerja di tapah, jadi saya mohon tapah terus dapat tapah.ayah saya gembira sangat sampai buat kenduri kesyukuran korbankan rusa jemput semua org di kampung.
        Setakat hari ni dah genap 3 tahun 9 bulan saya di PPD.hari pertama sy melapor diri di PPD saya dikenalkan oleh semua staff.masa tu baru tahu ade sedara en.dzulkifli, kak noon dan kak zu (makcik sedara).Hari pertama saya start buat kerja saya terkejut.lain dari tempat saya kerja kat audit firm -swasta. swasta dengan kerajaan memang berbeza.
        Mula2 masuk kerja jarang sekali keluar makan dengan unit kewangan/unit pentadbiran, boleh dikira beberapa kali.hari pertama kerja dah buat OT, masa tu akhir tahun memang kerja banyak.saya tolong kak dayang-cc buat kerja sampai lewat malam.
        Mula2 kerja memang seronok, masuk bulan 3 tahun 2009 selepas saya habis induksi saya da start menyampah.masa tu kak izan dapat tukar ipoh saya dah rasa down.masa tu sy rapat dengan kak izan jer.saya menyampah sebab kerja dahlah banyak.xde sape nak buat, sy tak cukup tangan nak buat. asyik kene teguran audit, yela saya masih baru bekerja, semua staff baru masuk, masa tu bos unit kami pun xde lagi, memang saya tension.
        Lagi bertambah tension dgn kak dayang sebab kak dayang lambat sgt, terlalu slow, saya amik semua kerja dia bagi cepat sikit kerja siap. kak dayang suka bagi duit kat saya sebab saya buat kerja dia. tapi saya pulangkan balik semua duit kak dayang. memang selama ni dapat duit drp kak dayang saya tak pernah amik.saya bagi kat khairul, hakim, dan tabung unit kewangan. masa tu bos kami cikfadilah tak masuk lagi, muka saya masam setiap hari.sampai kak pua tegur muka saya, en.khamdan, en.zubir, mereka suruh saya senyum.saya tension mcm mana nak senyum.sebab tu muka selalu masam.
       Saya cuti setiap khamis, sy mc, sy sakit setiap khamis.sebab saya menyampah sampai sakit.walaupun saya selalu mc kerajaan tapi xdelah sampai lebih 20hari setiap tahun. boleh semak cuti sakit saya kat kak put.saya mc setiap khamis sebab saya menyampah, mereka beli baju sama, mereka xtanya pun kat sy dan cik shanthi nak beli baju sama ke tidak, mereka pandai2 buat andaian bahawa saya tak akan beli pakai baju yg sama dgn semua org.sebab mereka tahu saya x suka makan setiap kali ajak makan saya tak nak, xde borak2 dgn mereka, sebab muka saya selalu masam.muka masam sebab kerja banyak, saya tak cukup tangan.
       Setiap hari saya ot, sabtu dan ahad kerja.hari2 kerja.sampailah bos baru kami cikfadilah masuk PPD.saya buat kerja sama2 dgn dia.saya buat kerja dgn cikfadilah teruk2 tapi org lain yg dapat nama.sampai audit datang tengok fail meje saya, mereka pelik mereka tanya nape fail meje saya tebal drp org lain.mereka cakap bukan ke ni tugas cc.sy jawab kalau sy tak buat sape nak siapkan dgn cepat, dah 2 tahun sy bertahan, sampailah saya sakit, kebetulan masa tu saya nak bertunang, lepas tunang terus saya masuk hospital selama 2 minggu. saya xcukup rehat tak lalu makn kerja banyak, keciankan cikfadilah buat kerja sorang2, selalunya saya dgn dia buat kerja sama2, ramai yg cakap saya kene buatan orang padahal saya memang dah sakit drp 2006 lagi, memang ade penyakit.
     Dulu masa 2006 penyakit saya nama brief phycosis sakit masa belajar degree tgh buat assignment, xcukup rehat, xcukup tido, bila diserang kali kedua selepas bertunang, penyakit saya dah bertukar nama jadi szhizo, saya tak boleh kawal emosi, xboleh kawal marah, tak boleh stress....
     Ada pegawai yg tahu saya sakit, mereka selalu tanya nisak ok x?dah makan ubat?bg semangat dan lain2.tapi ada juga yg tak paham dgn penyakit saya.ade yg cari pasal dengan saya.saya luahkan perasaan saya kat facebook, ada staff yg terasa. saya ade penyakit, sebab tu saya luahkan kat facebook saya.masa tu ramai yg tak paham saya.ramai yg tak tahu saya masuk hospital dah banyak kali.cikfadilah banyak tolong saya buat kerja.dia taknak saya sakit.saya selalu nangis bila dah tension sangat.saya selalu nangis sebab saya tak boleh kawal emosi saya.sebab tu memang penyakit saya.
    Mereka selalu tanya tunang saya tahu tak yg saya ni sakit, mestilah dia tahu, saya dah bagitahu awal2 lagi sebelum dia betul2 nak serius dgn saya.mereka selalu ingat saya sakit sebab tunang saya.padahal saya selalu sakit sebab banyak kerja lagipun memang penyakit saya dah lama dah....saya memang tak boleh kawal marah...saya tahu ade pegawai yg tak boleh terima cara saya bercakap, cara saya minta duit kelab, mereka tak tahu yg saya ni sakit, sebab tu saya cakap macam tu.ramai yg sakitkan hati saya tanpa sedar.yg paling saya tak suka, bila orang yg lebih muda drp saya kurang ajar dgn saya tak pernah nak panggil saya kakak. bukan saya jer dia xpanggil kakak, org lain pun dia tak hormat tak panggil nama kakak.
    Selama saya kat PPD banyak kenangan manis dan pahit. saya tak kan lupakan kenangan manis bersama cik shanthi , cik fadilah, kak pua dan lain2. saya amat bersyukur dapat tukar tempat kerja ikut suami. pada masa yg sama saya sedih terpaksa tinggalkan cikfadilah. harap sangat mereka tak sakit buat kerja yg banyak.
   Saya nak ucapkan ribuan terima kasih kepada en.osman, en.khamdan, cikfadilah dan pegawai2 yg lain yang banyak membantu saya selama ini.terima kasih kepada pegawai2 yg memahami saya selama ini.semoga kita bertemu lagi.sekian terima kasih....."

Itulah ucapan terakhirku di PPD Batang Padang....Miss u so much....
Sekian utk hari ni
Take care semua
Wasalam....


No comments:

kesan sampingan ubat Aripiprazole

Assalammualaikum dan selamat pagi semua, Hari ni nak cerita pasal kesan sampingan ubat yg saya makan..... Aripiprazole ialah ubat yang bole...