Tuesday 12 April 2016

pancake


Assalammualaikum dan selamat pagi semua
Hari ni nak cerita pasal resepi pancake
Nak guna pancake 3 in 1 or buat sendiri
Pancake 3 in 1, beli satu kotak pancake
Hanya tambah air, minyak masak dan sebiji telur
Nak tambah lagi sedap bubuh asen vanila atau perisa pandan
Kalau nak buat sendiri, ni bahan2nya :
Bahan-bahan
Tepung gandum 1 cawan
Baking powder 1 sudu kecik
Telur 1 biji
Gula 2 sudu
Susu segar 1 cawan
 
Cara-caranya :
mula-mula asingkan kuning telur dan putih telur...
Pukul putih telur sampai kembang dan putih macam gambar kat atas...saya pukul guna garfu aje...mudah dan cepat...lagi pun saya belum beli lagi pemukul telur tu..
Dalam bekas lain campurkan tepung gandum dengan baking...gaul kan mereka biar sebati...
Masukkan telur kuning, gula dan susu....kacau sebati...pastu masukkan tepung tadi...kacau...saya tapis adunan ini sebab takut ade ketul-ketul nanti..
Masukkan telur putih yang telah dipukul tadi...guna cara kaup balik...siap dah tepung pancake kite..
Korang sendukkan lah tepung tadi tuang atas kuali non stik...saya guna kuali yang kecik je...senang...
Bila nampak gelembung-gelembung buih cam kat atas tue boleh la terbalikkan pancake itu...
Dah siap angkat boleh makan
 
Sekian utk hari ni
Take care wasalam
Selamat mencuba :)

No comments:

kesan sampingan ubat Aripiprazole

Assalammualaikum dan selamat pagi semua, Hari ni nak cerita pasal kesan sampingan ubat yg saya makan..... Aripiprazole ialah ubat yang bole...